Saldējums: labums vai kaitējums?

Par šā produktu labajām īpašībām nezin kāpēc nav pieņemts runāt.

Daudzi vecāki nelabprāt dod saviem bērniem šo kārumu, bīstoties, ka bērni saaukstēsies. Tostarp izcilais ārsts Hipokrāts, kura ieteikumus mēs joprojām ievērojam, ieteica ēst saldējumu veselības stiprināšanas nolūkos.

Šis jau izsenis zināmais kārums spēj sniegt būtisku labumu. Visupirms jāatceras, ka tas ir barojošs, tātad ideāli piemērots ātrai izsalkuma remdināšanai un spēku atjaunošanai.

Daudzi ārsti ir pārliecināti, ka saldējums sniedz atvieglojumu cilvēkiem, kuriem ir gastrīts vai kuņģa čūla paaugstināta kuņģa sulas skābuma dēļ – tas pazemina skābuma līmeni, tādējādi novēršot asas sāpes.

Saldējuma sastāvā ir arī augsts dažādu veselīgu vielu saturs, proti, A, B, D, E, P vitamīns, kālijs, fosfors, cinks un nātrijs.

Tā piena komponentos ir aminoskābe L triptofāns, kurš stimulē hormona serotonīna ražošanu. Kopumā šīs vielas uzlabo omu un rada nomierinošu efektu.

Mūsdienu cilvēku ar saldējumu pārsteigt ir grūti: pārdošanā ir tik daudz dažādu saldējuma veidu! Šai praktiski bezgalīgajā daudzveidībā un arvien dažādākajos nosaukumos kļūst arvien grūtāk orientēties. Kā noteikt, kas slēpjas čaukstošajā un spilgtajā iepakojumā – veselīgs un pilnvērtīgs piena produkts ar riekstiem un šokolādi vai sausais piens, kas izšķīdināts ūdenī, saldināts ar cukura aizvietotāju un piebāzts ar sintētiskām smaržvielām?

Lai to noskaidrotu, nebūs nav jānogaršo visi saldējumi pēc kārtas. Vajag uzmanīgi izpētīt iepakojumu, un daudz kas kļūs skaidrs.

Tātad – krējuma saldējuma sastāvā jābūt ne mazāk kā 10% piena tauku un 16% cukura. Ja vēlaties izvairīties no paaugstināta tauku satura, izvēlēties piena saldējumu. Tajā ir tikai 3-4% tauku, toties līdz 20% cukura. Tāpēc cilvēkiem ar noslieci uz diabētu – lai cik dīvaini tas skanētu – labāk izvēlēties treknāku, bet mazāk saldu veidu – krējuma saldējumu un plombīru.

Tie, kas ievēro diētu vai vienkārši seko savam svaram, praktiski neierobežotos apjomos drīkst ēst augļu un ogu saldējumu vai šerbetu. Reizumis tas praktiski nesatur piena maisījumus un tiek gatavots tikai no dabiskām sulām, augļu biezeņiem (20-30%) un cukura (25-30%). Šeit var runāt pat par “dzīvajiem” vitamīniem, īpaši apelsīnu vai upeņu saldējumam.

Plombīrs ir paaugstināta tauku satura saldējums, tajā ir vismaz 15% piena tauku. Tas vislabāk piemērots aktīva dzīvesveida cienītājiem, kuri “dedzina” kalorijas – vai tas būtu darbā vai atpūtā.

Parunāsim par pildvielām. Īstā šokolādes saldējumā jābūt vismaz 6% šokolādes vai 2,5% kakao, bet riekstu saldējumā – 6-10% riekstu. Ja uz iepakojuma rakstīts “ar šokolādes skaidiņām” vai vienkārši “ar riekstiem” – visticamāk dārgās piedevas nesasniedz nepieciešamo normas līmeni.

Nedrīkst aizmirst, ka saldējums dažiem cilvēkiem var būt kaitīgs. Tā kā daudziem saldējumiem ir paaugstināts tauku saturs, tādējādi arī daudz kaloriju, tas praktiski aizliegts cilvēkiem ar ievērojamu lieko svaru. Tomēr ir arī ogu saldējums un saldētās sulas – tās ir labāk piemērotas. Saldējums tāpat nav ieteicams cilvēkiem ar paaugstinātu holesterīna līmeni asinīs, jo tauki to var paaugstināt līdz veselībai bīstamam rādītājam.

Cilvēkiem ar noslieci uz nierakmeņu vai žultsakmeņu veidošanos, saldējuma lietošana jāierobežo līdz vienai divām reizēm nedēļā. Tādos apjomos tas nevar nodarīt nekādu kaitējumu, ja vien cilvēkam, protams, nav laktozes nepanesības.

Kārumiem ar mākslīgajām krāsvielām spilgtās un vilinošās krāsās labāk mest līkumu: to ķīmiskais sastāvs organismu spēj ietekmēt pilnīgi neparedzami.

Joomla SEO by MijoSEF
Loading...
Loading...
Top.LV 
eXTReMe Tracker